Landets største bilcrossløp

1551

Goldagsløpet har vært Norges største tre år på rad. I overkant av 250 sjåfører stiller til start, i fillete biler som du aldri i verden skulle tro at hadde noe igjen å gi. Der tar du grådig feil!

– Oioioi, det renner bensin her! Han kom seg ut! Det ljomer over høyttaleranlegget på parkeringsplassen, der vi har klart å karre til oss den siste lille ledige plassen. Brummingen av startklare motorer, og lukten av bensin slår i mot oss i det vi nærmer oss den store arenaen, som for anledningen bader i sol.
– Heat nummer 17: 77, 6, 152..., en skarp kvinnestemme kommer over anlegget. Den fortsetter å ramse opp startnummer, mens en fillete gul bil som ikke klarte seg i forrige løp, slepes tilbake til depotet med døra på snei.Leder i Norsk Motorklubb(NMK) Gol, Steffen Strandos er en travel mann i dag. Og han har vært det lenge.
– Det er alltid en kabal som skal gå opp med funksjonærer, forteller han. 120 frivillige er i sving for å få arrangementet til å gå rundt, det er et ganske stort apparat.
– Vi er en brukbar gjeng på seks-sju stykker, og har jevnlige møter i forkant, forteller Strandos.
– Ansvaret fordeler vi oss i mellom.
Som med de fleste store arrangementer som baserer seg på frivillighet, har også Goldagsløpet delt ansvaret opp i mindre kategorier. Noen har ansvaret for kiosk, andre har bane, og noen setter timeplanen for funksjonærene.
– Vi er jo helt avhengig av at folk blir med år etter år, sier NMK-lederen. Han er veldig opptatt av at det skal være god stemning i dugnadsgjengen. Og det virker ikke som om det er noe problem, med verdens mest joviale fyr som leder. Helt rolig står han nå som leder av et av norges største bilcrossarrangementer, med henda i lomma, og et stort smil om munnen. Mens det fortløpende skiftes ut på startstreken bak ham. En bil velter og går rundt, uten at han biter seg noe videre merke i det, her han står i solsteiken.
– Det er klart at det er en fordel for oss at det er bra vær, men vi har et såpass innarbeidet arrangement, så jeg tror folk hadde kommet uansett, sier han.

 

Alle biler til salgs

For de som ikke har så inngående kunnskap om bilcross og Goldagsløpet, så kommer et lite lynkurs her. Bilcross er selve inngangsbilletten til å begynne med bilsport i Norge. Goldagsløpet går over tre dager. Trening på fredag, og løp fra morgen til kveld på lørdag og søndag.
Bilcross skal være lavterskel, og enkelt å starte med. Fra året du fyller 16 år kan du begynne å kjøre i juniorklassen, så lenge du har guts og en billig bil.
– Det som gjør det litt spennende, er at alle biler som stiller til start er til salgs for 9000kr. Hvem som helst kan legge inn bud på bilen, og det er trekning søndag etter finale, forteller Steffen.
Melder du deg på, så gir du altså automatisk fra deg bilen din om noen vil ha den. Dette er et tiltak de har gjort for nettopp å holde kostnadene nede, og se til at folk stiller med like forutsetninger.

Familiehobby

En av de som stiller i år er 18 år gamle Ida Maribo fra Sokna. Hun har holdt på med sporten siden hun var 15.
– Det er på en måte en familiehobby, forteller hun og nevner at både far, bror og to søskenbarn driver med det samme.
Men sporten er ikke for pingler.

Nei altså i fjor så kjørte jeg over vollen her og rett nedi skogen, forteller hun, peker mot skogen og ler.

Foto: Stian Ormestad

Foto: Stian Ormestad

Men det skal mye mer til for å skremme bilcrossførerne vekk fra sporten. Kanskje mye på grunn av samholdet.
– Det er et veldig fint miljø, der alle hjelper hverandre, selv om vi er konkurrenter, forteller hun.
Stemmen over høyttaleren kaller inn neste heat, og Ida må til bilen og gjøre seg klar til start. Til et jublende publikum går nok et løp av stabelen. Med biler som blir presset av veien og dekk som flyr av gårde. Alt ledet trygt i havn av NMK Gol og de mange frivillige som nok en gang kan konstatere at dette ble en suksess. SpareBank 1 Halligdal Valdres er stolt og trofast sponsor til NMK Gol, og gleder seg over aktiviteten og samholdet som klubben har skapt i lokalsamfunnet.

Tekst: Anne Sem-Jacobsen/Kreator
Bilder og film: Paul Lockhart/Kreator