På bærekraftige stier med Lars

327

Selv om Lars Wraae Jensen liker å operere litt i kulissene, er det ingen tvil om at denne mannen bærer tittlen ildsjel med rette. Siden han tok rollen som ansvarlig prosjektleder for Tråkk ´n´ Roll i 2015, har alle døgnets timer handlet om sykling. I skrivende stund er han i Tyskland for å selge inn prosjektet i EU. Vi møtte han mellom spadetak og stisykling for noen tanker rundt sykkelregionen Hallingdal.

Først. Hva er din historie og hvor kom lidenskapen for sykling inn?
Jeg vokste opp som en litt pysete kar i Danmark som aldri lærte seg å kjøre wheelie eller gjøre fete triks på BMX. Men heldigvis var fatter`n alpinentusiast, og det ble mange reiser med skikjøring som tema. Interesse vokste seg til lidenskap, og etter en stopp på Handelshøyskolen i København, flyttet jeg til Hemsedal med norsk kone i bagasjen. Min interesse kom i høy grad som en konsekvens av at jeg skjønte at syklingen hadde et kjempepotensial i Hallingdal – hvis vi bare klarte å jobbe sammen, og gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Min lidenskap for sykling i dag dreier seg mer om kollegaer, samarbeidspartnere og venner jeg har fått gjennom syklingen, enn om karbonramme og smoothe stier. Hallingdal har rett og slett et vanvittig raust og positivt miljø, som jeg henter det meste av min motivasjon og inspirasjon fra.

Hvordan startet Tråkk ´n´ Roll og hva driver dere med?
Tråkk ’n’ Roll startet fordi vi innså at det ikke er likhetstegn mellom å være kjapp på sykkel, og det å  kunne bygge bærekraftige stier. Sistnevnte krever ganske avansert kunnskap teoretisk, samt mye erfaring. Med behov for store investeringer i infrastruktur på sti over tid, så vi at det måtte bygges opp ledende kompetanse lokalt – litt på samme måte som du ønsker solid fundament når du bygger et hus. Tråkk ’n’ Roll samler stibyggertalent i Hallingdal og internasjonalt ledende eksperter på området. Gjennom samarbeid flytter vi gradvis mer og mer av kunnskapen over på lokale hender. Vi tror at det i fremtiden vi skape næringspotensial, og ikke minst flere kilometer med bærekraftig sti for alle stibrukere. Akkurat nå har vi en gjeng på mellom 4-7 personer som bygger sti på fulltid i perioden mai til oktober.

Fortell om stibyggerskolen.
I år er det tredje året på rad vi arrangerer stibyggerskolen. Her lærer deltagerene over to dager om bærekraftig stiutvikling i teori og praksis. Kurset er målrettet for frivillige, kommuner eller private næringsaktører som ønsker å øke forståelsen for bærekraftig stiutvikling. Vi prøver også å nå enda bredere gjennom blant annet  å bygge sykkelpark med 8. klasse på Ål Videregående. Dette er mer enn noe annet kulturbygging – og det trenger vi for å bli best.      

På sykkel i Hallingdal. Hvorfor?
Hallingdal har 6 kommuner med et unikt potensial på hver enkelt plass. Kombinerer man dette, så ender man opp med et produkt som jeg nesten får gåsehud av å tenke på. Hallingdal har et lite, men sterkt terrengsykkelmiljø, vi har en stor reiselivssektor som gir rike muligheter for verdiskapning og vi har en jernbane som forbinder hele regionen. Noen forbedringer og tilpasninger er det rom for, men det er først og fremst infrastrukturen som krever vedlikehold og utvikling. Det gjelder ikke bare for terrengsykling, men alle stibrukere. Stier bør sees på på samme måte som langrennsspor eller alpintraseer på vinteren. Gjør vi lignende investeringer, vil vi få lignende resultat – og da blir Hallingdal en helårsdestinasjon som kan måle seg med de beste.     

Satsingen på terrengsykkel i Hallingdal er litt som en stor hagefest: Terrengsykkelmiljøet tente opp grillen, og nå kommer resten med grillmat og drikke. Alle bidrar litt, men det blir et knakende bra kalas.

Hvilken betydning har dugnadsarbeid for deg?
Jeg tror grunnen til at Hallingdal har en av landets største satsinger på terrengsykling, er takket være alle ildsjelene som satt dalen på kartet gjennom å invitere til sykkeltreff på gården sin, arrangert ritt etc. De har vist at råmaterialene finnes og satt i gang en bølge som bare vokser og vokser. Plutselig er vi i en situasjon nå, hvor vi har vaskeekte ildsjeler i kommunene, i reiselivsnæringen og ja – selv i den lokale banken. Satsingen på terrengsykkel i Hallingdal er litt som en stor hagefest: Terrengsykkelmiljøet tente opp grillen, og nå kommer resten med grillmat og drikke. Alle bidrar litt, men det blir et knakende bra kalas.

Prosjektet Tråkk ´n´ Roll har som mål å skape vekst i Hallingdal gjennom utvikling av terrengsykkelmiljøet. Les mer om prosjektet og arbeidet som blir gjort på trakknroll.no. Sparebank 1 Hallingdal Valdres er en stor støttespiller til prosjektet.

Tekst: Kreator/Foto: